6 ianuarie 2009

KGB-ul a continuat si dupa '89 inlantuirea Romaniei in colhozul rusesc


Sotii Doina si Ion Aldea Teodorovici sInt aceia care dupa revolutia din Decembrie 1989 au cIntat primii despre limba româna, Eminescu (pe care l-au reintrodus astfel In cultura basarabeana) si prin toata activitatea lor culturala si politica au militat pentru unirea Basarabiei cu România. Daca astazi elevii Invata In limba româna, iar alfabetul latin a fost reintrodus In scolile din Basarabia, aceste lucruri se datoreaza, In mare parte, si sotilor Teodorovici. In noaptea de 29 spre 30 octombrie 1992 glasul celor doi cIntareti, care au IncIntat mii de suflete românesti, a fost curmat In timp ce masina cu care se deplasau de la Bucuresti la Chisinau a intrat Intr-un copac, la 49 de kilometri de capitala României, In dreptul localitatii Cosereni. In acel moment, moartea sotilor Doina si Ion Aldea Teodorovici a fost perceputa ca o tragedie nationala. Cu toate acestea, autoritatile românesti de atunci au catalogat totul ca un nefericit accident, chiar daca multe dintre indicii duceau catre ipoteza unei crime premeditate. In noaptea In care cei doi au murit "Europa Libera" a difuzat o stire potrivit careia accidentul s-a produs In urma unei aparitii pe sosea a unei masini blindate. Tot In acea perioada canalele media au relatat faptul ca la sosirea ambulantei Doina Inca traia, nu murise pe loc, iar personalul medical a refuzat sa o duca la spital, ridicInd doar trupul fara viata a lui Ion Aldea Teodorovici, In timp ce ea a fost lasata sa se zbata Intre viata si moarte. Ciudat a fost si faptul ca soferul masinii si ocupantul scaunului din dreapta acestuia au scapat fara nici o zgIrietura, In timp ce Doina si Ion Aldea Teodorovici, aflati pe bancheta din spate, au fost striviti Intre greutatea masinii si copacii de pe marginea drumului. Nici pIna In ziua de azi soferul masinii nu a fost condamnat pentru accident, iar celalalt pasager al masinii a disparut fara urma. In anul 2004, "Ziarul de Garda", din Chisinau, a facut o ancheta proprie cu privire la accidentul (?!) din seara de 29 spre 30 octombrie 1992, adresInd mai multor personalitati ale vremii Intrebarea: "Crima premeditata sau accident In cazul sotilor Doina si Ion Aldea Teodorovici?". Raspunsurile acestora vi le voi prezenta In continuare. "Scriitorul Grigore Vieru, unul dintre cei mai buni prieteni ai familiei Aldea Teodorovici: "In toti acesti 12 ani nu s-a facut nimic pentru a elucida cauzele accidentului, nici la noi, nici In România. Personal, n-am fost solicitat pentru nici o ancheta si acest lucru ma mira. Imi este foarte greu sa spun daca a fost crima sau accident. In ultima vreme, Doina si Ion Imi povesteau ca, noptile, erau amenintati prin telefon cu moartea. Mi-au aratat si niste scrisori cu un continut amenintator. SInt lucruri care ma fac sa cred ca accidentul a fost unul gIndit din timp, dar nu pot afirma. Mai stiu ca cel care era lInga sofer In noaptea de pomina a disparut": Ion Ungureanu, ministrul Culturii de atunci: "Imi amintesc ca veneam din România In ziua In care s-a produs accidentul. Eram Impreuna cu Mihai Cimpoi. Am oprit masina si nu ne puteam veni In fire. Imediat, mi-am amintit cum m-am despartit de ei. Venisera sa-mi solicite sprijinul la realizarea unui videoclip. N-am demarat nici o ancheta. Ne-am limitat la versiunea oficiala a partii române - ca moartea a survenit In urma unui accident rutier. Era perioada de ascensiune a renasterii nationale, nici nu banuiam ca puteau fi puse la cale atacuri atIt de tragice. Abia mai tIrziu am Inteles ca lucrurile nu stau chiar asa, dupa cum ne sInt prezentate. Mai tIrziu mi-a parut ciudat si faptul ca soferul a ramas In viata. Nu ma pot Insa pronunta vizavi de faptul daca a fost crima sau accident. Pot sa va spun ca sculptorul Mihai Prepelita a declarat odata ca are dovezi sigure ca a existat o comanda de lichidare a Doinei si a lui Ion". Traianus, scriitor: In 1997, fratele lui Ion, Petre Teodorovici, Imi povestise ca unchiul sau din Bucuresti, Chiril, pusese mIna pe niste documente ale Securitatii române. Acestea argumentau cu lux de amanunte ca moartea celor doi a fost un accident intentionat, provocat de structurile Securitatii de la Chisinau, la comanda unor forte politice de atunci. Nu pot Insa dovedi daca a fost sau nu asa". Eugenia Marin, mama Doinei: "Mi-au adus doi copii In sicrie. Nu stiu ce s-a IntImplat. Imi pare rau ca nu am retinut numele celor care, la cimitir, mi-au spus ca In acea noapte, la ora 2,00, dupa ce s-a produs accidentul, «Europa Libera» a difuzat o stire ca, din cauza unei masini blindate fara lumina, Intr-un accident au decedat copiii mei. Ancheta desfasurata de autoritatile de la Bucuresti a fost una superficiala. Judecatorul care examina dosarul ne-a Intrebat ce vrem noi de la cel vinovat. I-am raspuns ca vrem sa fie pedepsit dupa cum prevede legea. Ne-a raspuns ca va face asa cum crede el de cuviinta. La proces n-a fost prezent nici un reprezentant al presei. Chiar daca ar fi reluata ancheta, nu cred ca vor fi rezultate. CInd am declarat, Intr-un cerc restrIns, ca voi depune o cerere pentru ca dosarul sa fie reactivat, seara am si fost telefonata de o persoana necunoscuta si amenintata. «Sa nu uiti ca ai copil», mi-a spus vocea, si eu, cum am ramas numai cu Cristi, am renuntat... Din România am primit o caseta de la un avocat, care spunea ca este gata sa preia dosarul gratis. Caseta a disparut. De ce Doina si Ion au luat calea pribegiei? Pentru ca nimeni nu le-a oferit nici patru metri patrati sa aiba unde Isi Inregistra piesele...".

P.S. Cum presedintele de atunci al Romaniei, Iliescu Ion, nu era strain de KGB, se explica de ce autoritatile de atunci nu au miscat un deget pentru doi artisti care si-au daruit talentul, munca si viata Romaniei.

Niciun comentariu: