24 septembrie 2008

Din culisele urmasului PCR: stenogramele PSD (I)



STENOGRAMA
şedinţei Delegaţiei Permanente a
Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004


Dl. Adrian Năstase
Stimaţi colegi,
Începe o perioadă complicată. Aş numi prima perioadă
,,campania celor 150 de zile". Le-am numărat, sunt 153 sau 154,
până în 6 iunie, deci avem cinci luni, practic, care înseamnă că
intrăm în linie dreaptă şi va trebui să folosim toate mijloacele
politice pe care le avem la îndemână. Va trebui să folosim sfârşitul
de săptămână, va trebui să folosim politica guvernamentală, dar şi
acţiunile necesare în plan politic în teritoriu.
Ne-am gândit ca astăzi să facem şedinţa Delegaţiei
Permanente ceva mai târziu, pentru că erau unele dificultăţi la
venirea în capitală pentru cei care erau plecaţi şi, în plus, cred că
este un moment foarte bun să le transmitem câteva mesaje,
câteva gânduri şi colegilor din teritoriu, în aşa fel încât să începem
în forţă, să începem cu cât mai multe elemente de evaluare, dar şi
cu unele sfaturi - ca să nu spun instrucţiuni - pentru organizaţii,
această activitate, care va fi deosebit de dură.
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
2
Eu am pregătit mai multe elemente pe care le voi prezenta
din acest punct de vedere, ca tematică, la videoconferinţa cu
organizaţiile noastre, aşa că nu am să mă refer - dintre
vicepreşedinţii care doresc, îi invit la videoconferinţă. Am făcut şi
câteva evaluări pe unele sondaje şi am şi unele comentarii care
cred că sunt interesante şi anumite aspecte legate de viaţa
politică aşa cum se desfăşoară ea. Poate aici, în acest cadru, am
să prezint unele lucruri pe care să nu le spun în cadrul
videoconferinţei, poate să discutăm o serie de probleme ceva mai
delicate pentru care, sigur, să asigurăm confidenţialitatea
necesară în acest cadru, dar ceea ce este esenţial - şi sunteţi
convinşi la fel ca şi mine - avem nevoie de o perioadă de energie
maximă, de entuziasm, de spirit de echipă şi sunt convins că aşa
cum trei ani de zile am ştiut ce avem de făcut, vom reuşi şi în cel
de-al patrulea an să ne descurcăm la fel de bine.
Asta era introducerea. Am spus şi câteva lucruri aşa, ca să-i
incite puţin pe băieţii ăştia care erau pe aici cu ,,spionajul
industrial".
Stimaţi colegi,
Lucrurile sunt şi bune şi rele, putem să privim într-un mod
pesimist sau putem să privim poate prea optimist. Eu cred că
trebuie să fim moderaţi în evaluări, pentru că totuşi rezultatele nu
sunt foarte rele, datele aşa cum apar nu sunt cele mai rele. Avem,
însă, câteva probleme pe care va trebui să le vedem cu foarte
mare atenţie şi pe acestea aş vrea să vi le prezint. Eu aş vrea să
trecem în revistă probleme tehnice sau să începem întâi cu
chestiunile astea generale politice.
O primă problemă pe care o avem este cum cuplăm - din
punctul meu de vedere, poate veţi avea şi alte idei şi trebuie să
strângem acum, să cerem şi celor din teritoriu să ne dea unele
idei - cum cuplăm acţiunea guvernamentală cu acţiunea
electorală, politică. Noi, până acum, în aceşti trei ani, în mare
măsură, am acţionat oarecum neutru din punct de vedere politic şi
mai mult guvernamental. Este foarte important acum să
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
3
sincronizăm acţiunea guvernamentală foarte puternic cu acţiunea
politică. Unora nu le va place, dar sigur, ne putem permite.
M-am uitat la comentariul lui Silviu Brucan, ieri, la PRO TV.
Mi s-a părut foarte bun şi mai optimist decât l-aş putea face eu. În
orice caz, cred că este foarte bun aşa, ca mesaj, şi cred că este
foarte bine felul în care a comentat el anul 2003 şi perspectivele
pentru 2004. Noi va trebui să vedem încă o dată foarte clar
grupurile-ţintă din punct de vedere electoral. Nu mai putem să
luăm măsuri pe o ordine aleatorie, trebuie să ne stabilim nişte
priorităţi care să vizeze foarte clar anumite grupuri-ţintă. Este,
însă, o problemă pe care va trebui să o vedem cu atenţie. Ori ne
resemnăm, ori, dacă nu, luăm măsuri şi, din acest punct de
vedere, la această temă problema esenţială este ceea ce pare o
pierdere semnificativă - este exagerată în unele sondaje - dar este
o pierdere semnificativă la nivelul electoratului din oraşele cu
peste 100 de mii de locuitori. Ori ne resemnăm şi spunem,
domnule, ne ocupăm numai de celelalte zone, ori începem să
facem ceva pe zonele astea.
Eu am datele respective pe care nu vi le prezint acuma. Lam
rugat pe Alin Teodorescu să-mi pregătească un material, care
este foarte interesant, foarte bun, pe această linie şi l-am rugat să
ia toţi vectorii de evaluare pe ultimul an, dar sigur, se poate face
chiar din 2001 acest lucru şi să vedem care este situaţia partidului
şi din punct de vedere al rezidenţei, dar şi din punct de vedere al
educaţiei, din punct de vedere al ... Materialul ăsta o să-l pregătim
pentru întâlnirea cu grupurile parlamentare şi cu judeţele, dar este
foarte interesant. El a comparat perioada ianuarie-decembrie cu
exit-polul din 2000. La oraşele cu 200 de mii de locuitori şi peste,
noi am avut la exit-pol 34% şi în ianuarie am avut 45%, în
februarie 36%, deci este perioada de iarnă. Se pot face nişte
analize foarte interesante şi grupul nostru de analiză va trebui să-l
vedem. Pe urmă 43% în martie, 34% în aprilie. Probabil că sunt
ciclurile de factură ... pe urmă, mai 35%, iunie 41%, iulie 44%,
august 39%, septembrie 36%, octombrie 33%, noiembrie 39%,
decembrie 37%. Suntem peste exit la oraşele mari, iar la celelalte
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
4
lucrurile stau şi mai bine. Asta este numai pentru 2003. Asta e
ceea ce mi-a dat Alin Teodorescu, nu am alte instrumente. El a
luat pe exit-polul din 2000, deci el a comparat ...
Bun. Prima problemă - electoratul urban, da? Şi urban mare,
ca să fie foarte clar, că avem şi oraşele mici, oraşele mijlocii. Unii
măsoară oraşele cu peste 100 de mii de locuitori, alţii, oraşele cu
peste 200 de mii şi atunci şi chestiunea asta va trebui să o vedem
foarte atent.
Putem să observăm că până acum noi am hrănit mai mult
electoratul celorlalte partide. Va trebui să vedem şi mai atent.
Una dintre teme, spre exemplu, este tema proprietari-chiriaşi. În 8
aprilie expiră un termen important din Ordonanţa 40, dacă nu mă
înşel. Va trebui să vedem. Eu am un material pe care l-a făcut
Mărăşoiu, care nu era atât de catastrofic, dar eu cred că putem să
jucăm politic, pentru că oamenii nu ştiu exact ce se întâmplă cu
toate categoriile respective şi atunci noi ar trebui, în următoarele
două-trei săptămâni, să dăm nişte mesaje şi pentru chiriaşi.
Pentru proprietari am dat mesaje. Şi atunci va trebui să facem
nişte corecţii prin nişte mesaje politice. Şi aici am să vă rog, la
nivelul departamentelor, să vedem ce anume lansăm. Eu am să
merg la o emisiune - joi probabil - să fac un interviu cu Marcela
Feraru, probabil, la TVR1 - şi pe urmă o să mai fiu invitat la nişte
talk-show-uri. Trebuie să începem să venim cu muniţie nouă
pentru perioada care urmează.
Am spus tot felul de lucruri despre 2003, am făcut bilanţuri.
Acum trebuie să dăm mesajele pentru 2004. Am lăsat perioada cu
sarmale, cu nu ştiu ce şi cred că a fost foarte bine, dar acuma
trebuie să ieşim cu mesaje constructive, cu mesaje despre ceea
ce vrem să facem şi aici, pe termen foarte scurt, va trebui să
realizăm aceste lucruri.
Alegerile locale. Nu ştiu dacă mai este cazul să vorbim
despre importanţa lor. Ele probabil că vor crea, în mare măsură,
curentul de opinie dominant pentru alegerile parlamentare şi
trebuie să fim extraordinar de atenţi, mai ales ţinând seama sau
având grijă să ne stabilim corect miza, pentru că dacă noi ne
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
5
apucăm să vorbim că o să câştigăm Bucureştiul şi nu-l câştigăm,
spre exemplu, facem o miză din asta - spun la întâmplare sau pot
să iau, nu ştiu, Timişoara sau Clujul - nu câştigăm, atunci
psihologic, avem o problemă. Cred că este corect să revedem
strategia pentru oraşele mari, să o relansăm. Strategia pentru
oraşele mari să începem deja s-o discutăm de săptămâna viitoare
şi s-o introducem şi în discuţia cu judeţele şi asta va trebui să fie o
chestiune foarte clară.
Trebuie să vedem din nou ce înseamnă pentru noi ofensivă
politică şi dacă putem, în 2004, care sunt temele succesive cu
care să asigurăm ofensiva politică. Vă rog să observaţi că se
încearcă din nou impunerea, sau în 2003 s-a încercat impunerea
câtorva teme pe care noi să ne apărăm: corupţie, CNSAS,
revoluţie şi cu preşedintele, lovitură de stat şi aşa mai departe.
Sunt bazele de legitimare care sunt atacate. Este foarte important
pentru noi să intrăm pe ofensivă. Noi am avut o zonă oarecum de
ofensivă, dar pe care am jucat-o mai curând neutru ca să putem
lua la vot şi pe ceilalţi - Constituţia, dar ea, până la urmă, nu a fost
tema noastră, ci am încercat s-o facem elegant şi cu ceilalţi şi
atunci am pierdut oarecum posibilitatea de a puncta decisiv.
Care vor fi temele noastre pentru 2004 din punct de
vedere al ofensivei politice? Ne trebuie trei-patru teme pe care
să le călcăm în permanenţă. Aici ar trebui, de asemenea, să
vedem. Poate şi institutul ar trebui să prezinte acest lucru.
O altă temă împotriva noastră - şi aici am putea să vedem
temele care au fost folosite împotriva noastră, pentru că va exista
o inerţie a lor - violenţa împotriva presei şi caracterul
nedemocratic al guvernării şi al partidului. Nu mai e neapărat
partidul-stat, deşi astăzi am văzut un interviu al unei cucoane de
la Institutul de Politici Publice, care vorbea despre partidul-statmafiot.
Noi avem de acum a ne bate nu numai cu partidele care
se vor purta probabil elegant, ci ne vom bate cu o serie de ONGuri
care vor fi submarinele de atac pe sub apă din partea opoziţiei
şi ele vor lansa teme, ele vor încerca să ne atace. Noi va trebui, în
mod categoric, să intrăm mult mai serios, aşa cum am vorbit, pe
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
6
zona ONG-urilor şi o să facem o discuţie în care fiecare dintre noi,
data viitoare, spune ce organizaţii neguvernamentale în care este
el membru şi pe care le-a creat, ce anume poate să facă. Să
facem o listă cu ele, dar cu fiecare în parte, nu aşa, în general,
vorbim despre ONG-uri, că tot am vorbit despre ONG-uri şi cum le
creăm, dar practic nu s-a întâmplat mai nimic.
Avem o problemă să creăm un Institut de Politici Nepublice
sau Private - Institutul de Politici Private? Creăm 15 institute din
astea şi dăm sarcină fiecăruia, celor care nu au ONG-uri acasă le
dăm sarcină să-şi facă fiecare două ONG-uri acasă. Nu se mai
poate. Eu vă spun, este vorba de o acţiune pe care dacă nu
încercăm să o contracarăm vom fi erodaţi în permanenţă cu
aceste rapoarte, monitorizări, că nu trebuie mai mult. Şi pe urmă
presa le preia, dar nu presa le lansează, ca să nu aibă
responsabilitate pe chestiunile astea şi vor plimba prin televiziuni,
prin presă aceste rapoarte ale unor ONG-uri.
Noi am vorbit anul ăsta şi anii ăştia despre creşterea
economică. Anul ăsta trebuie să vorbim mai mult despre
redistribuirea echitabilă a creşterii economice sau distribuirea
echitabilă a creşterii economice, pentru că se adună bani, dar
nu ştim dacă se nu duc toţi banii la Dinu Patriciu. Vă dau un
exemplu care îi place mai mult lui Mihai Tănăsescu. Să vedem
unde se duc, să vedem dacă putem să asigurăm o distribuire mai
echitabilă a creşterii economice. Asta cred că este o temă
importantă pentru noi şi de aceea politicile sociale vor fi foarte
importante şi ca mesaj cred că este esenţial pentru noi să punem
lucrurile în felul ăsta.
Va trebui să vedem, cum transmitem mesaje şi cum
realizăm anumite lucruri semnificative în ceea ce priveşte
puterea de cumpărare, nu numai creşterea economică.
Creşterea economică este o chestiune destul de abstractă.
Puterea de cumpărare este mult mai concretă. Am făcut la un
moment dat cu domnul Cazan o listă cu puterea de cumpărare la
produse de bază pe ultimii ani. Unele date erau interesante,
altele, mai puţin interesante. Poate mai vedem o dată, domnule
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
7
Cazan. Trebuie să vedem, că la unele stăm bine. Ce se
întâmplă? Unii vor da în ziar numai pe cele care au crescut foarte
tare, dar sunt altele care sunt interesante, care sunt în sprijinul
nostru. De asta ar trebui făcută totuşi o analiză care să ne arate
şi părţile pozitive.
Ceea ce a fost foarte important pentru noi a fost faptul că
am reuşit să consolidăm ideea de echipă la nivelul partidului
în 2003. Nu a existat imaginea unor aripi, a unor grupuri distincte
şi ceea ce a fost important - refacerea unei comunicări deosebite
cu preşedintele, ceea ce, în iarna trecută, dacă vă aduceţi aminte,
reprezenta principala temă. Nu vreau să comentez, dar este
extrem de important să menţinem această linie. Vor încerca unii şi
alţii să spună diverse lucruri. Am văzut astăzi în ziare, cineva care
spunea că eu sunt supărat că Mircea şi-a făcut vacanţa în Egipt.
Nu sunt supărat, de ce să fiu supărat? Eu sunt foarte bucuros că
eu am reuşit să-mi fac o vacanţă care sigur a fost mult mai
agreabilă, pentru că am stat extrem de liniştit mai mult de o
săptămână. Dar ideea este în permanenţă de a crea linii, falii şi
diferite lucruri de genul ăsta.
2003, într-adevăr, a însemnat pentru noi primul an în care
am avut în faţă o opoziţie sistematică şi care s-a coalizat şi care
începe să fie mai coordonată şi care este şi încurajată, deşi,
foarte interesant faptul că din exterior nu au mai venit în partea a
doua a anului mesajele care în prima parte a anului dădeau
sentimentul unei încurajări masive. Vă aduceţi aminte discuţiile
despre corupţie, despre ambasadorii care vorbeau despre
corupţie. În a doua parte a anului nu au mai vorbit despre temele
astea, ceea ce a creat sentimentul că puterea este sprijinită din
exterior, ceea ce e bine. Ceea ce e şi adevărat. Dar trebuie să fim
foarte atenţi să menţinem acest gen de sprijin extern.
Eu am să vă rog pe toţi ca atunci când vorbiţi despre alianţa
,,DA" să folosiţi formula D punct, A punct, pentru că ea aşa a fost
identificată de către Băsescu, când a arătat că în text nu există
un cuvânt şi atunci folosim formula asta a lui, de ce să spunem da
şi să jucăm mai departe pe formula anterioară când el a venit cu o
Stenograma şedinţei Delegaţiei Permanente a Partidului Social Democrat
Bucureşti, sediul central PSD, 5 ianuarie 2004
8
formulă nouă, care este D punct A punct, asta este alianţa, nu?
Eu, în orice caz, la Radio, înainte de Anul Nou, aşa am spus tot
timpul, alianţa D punct A punct. Noi putem să jucăm chestia asta
în felul ăsta.
Vadim Tudor. Cred că aici va trebui să vedem din nou cu
atenţie. Se întâmplă un lucru destul de interesant. Sigur, dacă
Vadim şi-ar asculta consilierii, probabil că ar deveni mult mai
periculos, dar este mult prea impulsiv ca să reziste multă vreme.
El este ... A făcut o declaraţie astăzi, a spus că el să-l fi împuşcat
totuşi pe Sârbu. S-a gândit el totuşi mai atent, iar după aceea. De
fapt, de ce m-am întâlnit eu la vânătoare cu ... deci eu m-am
întâlnit la vânătoare cu Talpeş, cu Timofte, cu Fulga şi de fapt a
aflat el de ce, că să-l eliminăm pe Corneliu Vadim Tudor, să ne
punem de acord şi chiar exterminarea lui fizică s-o punem la cale.
Săracul de el, e ceva ... Nu are nici un fel de limite. În sfârşit, bine
că Ilie e în ordine şi ... Dar evident că nu se poate ... E adevărat
că ceea ce a şocat mai mult decât împuşcarea lui Ilie Sârbu a fost
formula vânătorească, ca să zic aşa. Cred că asta a deranjat mai
mult pe unii dintre cei care au comentat.
Corneliu Vadim Tudor va fi un tip periculos şi nepericulos, în
acelaşi timp, dar el trebuie luat pe zona asta de pericol, pentru că
nu ştim niciodată care este starea de spirit a electoratului în ultima
perioadă a campaniei şi din cauza asta el este un rezervor unde
pot fugi, zonă în care pot migra foarte mulţi din zona asta de
electorat volatil.
Dl. Ioan Mircea Paşcu
Cât credeţi că o să-l ţină pe Vadim chestia asta?
Dl. Adrian Năstase
Nu cred că îl ţine foarte mult, cum a găsit o temă, a sărit pe ea. El
câştigă onorabilitate, dar pierde din credibilitate chiar în zona lui.
Nu, de Buzatu mă miră, pentru că aveam impresia că este mult
mai ...

Niciun comentariu: